17/03/2018 Puerto de Orduña – Belandia

DÍA:
17/03/2018
DISTANCIA: 25,2 kms.
DESNIVEL: +732 m. / – 1238 m.
TIEMPO: 6 h. 30´ / 6 h. 45´.
HORA DE SALIDA: 6:00 Bixera.
COSTE: 13 €
Nota: En esta salida no existirá opción de comida ni de bocadillos, por lo que se recomienda a los participantes lleven comida de casa,  habrá posibilidad de coger pan en Espejo.

Comenzamos la etapa en el parking del monte Santiago subimos por carretera, pasamos por la cima del Puerto de Urduña (900) y tomamos una larga pista que nos lleva hasta los acantilados que dan vistas al Valle y antiguo municipio de Arrastaria. Hoy día sus cuatro pueblos vistos por cercanía y de izquierda a derecha Tertanga, Delika, Artomaña y Aloria en 1976 pasaron a ser concejos de Amurrio. Pasaremos cerca del Pico Fraileburu (853) escalado en 1924 por primera vez y llegaremos a la cima del Txarlazo (933) 6,6 kms.  En esta cima se juntan los limites de Burgos, Araba y Bizkaia dado que Urduña es un islote en tierras alavesa.

Desde su cima podremos observar en la lejanía el Ganekogorta y Gorbeia, montes por los que pasaremos en sucesivas etapas, así como Urduña a nuestros pies y un poco mas lejano Amurrio.

Lo llamativo de esta cima es el monumento que hace referencia a un árbol simbólico de 25 metros de altitud en cuya copa aparece esculpida una imagen de la Virgen de la Antigua que fue erigido en el año 1903.

Bajamos de la cima del Txarlazo y en corto espacio nos encontramos a la entrada del Portillo de Goldetxo (890), paso excavado en el año 1695 para dar paso a los carros que circulaban con carbón.  Al comenzar la bajada pasamos junto a la fuente de Goldetxo y a la entrada del pueblo pasamos junto al Santuario de la Antigua; cruzamos el puente sobre el ferrocarril y llegamos a la plaza de Orduña (292). 11,7 kms.

Salimos del pueblo y caminamos paralelos al río Nervión, llegamos al barrio de Arbieto (Bizkaia), tomamos una pista que nos lleva al barrio de Saratxo (Araba) (252). 16,4 kms.

Caminando monte arriba llegamos al pueblo de Mendeika (Bizkaia) y de aquí tomamos la subida final al Babio (583).  22,1 kms.

Esta cima en territorio alavés tiene una extraordinarias vistas sobre el Valle de Aiara con pequeños pueblos como Izoria, Arespalditza, Murga, Olabezahar y a la derecha un pueblo industrial como es Amurrio.

Comenzamos el descenso haciendo casi un giro de 180º para de nuevo en un continuo cambio entre provincias llegar al pequeño pueblo vizcaíno de  Belandia (350). 25,2 kms.

Santiago mendiko aparkalekuan hasiko dugu etapa eta errepidetik igoko gara, Urduñako mendatearen tontorretik pasako gara (900) eta pista luze bat hartuko dugu, eta pista horretatik jarraituz, amildegi batera iritsiko gara eta handik Arrastaria harana eta antzinako herria ikusi ahalko ditugu. Gaur egun, handik hurbiltasunaren arabera eta ezkerretik eskuinera ikusten diren Tertanga, Delika, Artomaña eta Aloria herriak 1976an Amurrioko kontzeju izatera pasa dira. Fraileburu Tontorretik oso hurbil pasako gara (853). 1924an eskalatu zen lehen aldiz eta Txarlazoren tontorrera iritsiko gara (933) (6,6 km).  Tontor horretan Burgos, Araba eta Bizkaiaren mugak batzen dira Urduña Arabako lurraldeetan dagoen irla bat delako.  Tontorretik, urrutitik, beste etapetan egingo ditugun Ganekogorta eta Gorbeia mendiak ikusi ahalko ditugu, Urduña beherago, eta zertxobait urrunago, Amurrio.

Tontor horretan oso deigarria da 1903. urtean eraiki zen 25 metroko altuerako zuhaitz sinbolikoa. Bere adaburuan, Antiguaren Amaren irudi bat zizelatua agertzen da.

Txarlazoren tontorretik jaitsi eta berehala Goldetxoko Atearen sarrera aurkituko dugu (890). Pasabide hori 1695ean egin zen, ikatza zeramatzaten orgak bertatik pasatzeko.  Jaitsieraren hasieran, Goldetxo iturriaren ondotik pasako gara eta herriaren sarreran Antiguako santutegiaren ondotik pasa ondoren, trenbidearen zubia zeharkatuko dugu eta Urduñaren plazara iritsiko gara (292) (11,7 km).

Herritik atera eta Nerbioi ibaiaren paraleloan ibiliko gara, Bizkaiko Arbieto auzora iritsiko gara eta Arabako Saratxo auzora eramango gaituen pista bat hartuko dugu (252) (16,4 km).

Mendian gora goazela, Bizkaiko Mendeika herrira iritsi eta handik, Babiorako azken tartea hartuko dugu (583) (22,1 km).

Arabako tontor horrek sekulako bistak ditu. Aiarako Harana, Izoria, Arespalditza, Murga, Olabezahar bezalako herri txikiak ikusten dira eta eskuinean, industriatik bizi den Amurrio herria.  Jaitsiera hasten da ia 180 graduko bira eginez, eta berriro hasiko gara probintzia batetik bestera